© 2012 JTP Norder

Holland, Back home

Weer Thuis!

In balaclava 5 dagen lang genoten van het goede weer met mijn vrienden van de weg, Gosha en Anya. Dit was een heus hippie eiland en had ik het uiteraard goed naar de zin. Niet al teveel gedaan, maar gewoon lekker ontspannen. In Jalta op de terugweg nog een massage gehad zoals ik aan mezelf beloofd had in Nederland. Vervolgens samen met Anya en Gosha in de auto terug naar Dnipnopetrovsk gereden. Dit alles is natuurlijk niet zo simpel als het lijkt in een russische auto. Het eerste probleem was een lege accu… Daarna de benzine die er erg hard doorheen ging en een aanhouding van de politie maakte het geheel compleet. Laat aangekomen op de plaats op bestemming, moe blut en uitgeput hier naar bedje toe. De volgende dagen rond gelopen in deze stad. Een interview met een krant gehad, en met de televisie! Op het landelijk nieuws was ik te zien als gekke nederlandse fietser. Over een weekje of twee komt er zelfs nog een documentaire op de TV. Het is toch allemaal wat he 😉

Vanaf dnipnopetrovsk met de nachttrein naar Kiev gegaan. Hier in de ochtend vroeg aangekomen en de fiets gedropt om vervolgens door de stad te wandelen. Een ontspannen boottocht gemaakt en de twijfel gehad of ik hier naar de kapper zou gaan. Eenmaal in het appartement waar ik overnacht een terugblik van het nieuws van gisteren gekeken. Altijd leuk om jezelf terug te zien, nagesynchroniseerd en wel uiteraard… (In het oekraïnse nieuws)

Ik heb besloten om met het vliegtuig terug te gaan naar Nederland. De trein zou er 3 dagen over doen. En de prijs is daarmee zo’n €350,- nu heb in een ticket voor €180,- 3 uur vliegen. Een extra prijs voor de fiets van ongeveer €150,-.

Vrijdag 27 juli nogmaals door Kiev geslenterd. Lopend is het in dit weer gewoon niet te doen. Op de fiets heb je nog de nodige rij wind. Maar lopend ben je gewoon een oververhitte motor, zelfs als je stil op een bankje zit. Mijn lichaam vraagt om 20-25 graden. Met daarbij een heerlijke verfrissende regenbui!! Waarschijnlijk ben ik hier na 10min al wel weer op uitgekeken. Maargoed.

Eenmaal terug in Duitsland eerst (aangekomen op dortmund) kon ik meerijden met een jongen totaan Arnhem. Dit was natuurlijk best mooi. Net voor Arnhem uitgezet zodat ik nog even kon afkicken om 10km te fietsen. Eenmaal op het treinstation aangekomen een kaartje gekocht richting Assen! Hiep-hoi 😀

“Er is geen treinverkeer mogelijk tussen Olst en Meppel, houd u rekening met een langere reistijd van ongeveer 30min”

Potverdrie!

Ik: Goedenmiddag mevrouw de conductrice: Hoe kan ik het beste reizen als ik richting Groningen moet?

Conductrice: Je kunt helemaal niet met de fiets in de bus. Het je geen internet ofzo? Je moet wel een beetje voorbereid op reis gaan!!

Ik: met stomheid geslagen en een veel te harde lach, want dit is een geweldige opmerking van de eerste nederlander die ik spreek! Heerlijk :D:D bedankt 😀

Ik begrijp ook wel dat ik er niet uit zie als iemand die een lange reis heeft gemaakt (kapotte fiets, lange baard etc) De tranen van het lachen rollen over mijn wangen.

Conductrice: Je vind het allemaal wel erg grappig he?

Ik: Ja mevrouw dat klopt, ik heb net 3 maanden door scandinavië en rusland gefietst, dus Nee ik had geen internet…. 😉 het spijt me meid.

Het gesprek was bij deze afgelopen, ik had nog geen antwoord op mijn vraag. Het scheelt wat dit betreft weer dat ik zelf ook een grijze massa heb die nog steeds bruikbaar is. Hiermee maar richting olst gereden, in de tussentijd pa en moe gebeld die aangeboden hebben om me hiervandaan op te halen! Toch wel heerlijk. Ik had nog wel naar huis willen fietsen de volgende dag. Maar dit is ook wel erg lekker eigenlijk.

De volgende dagen in Nederland zijn wel even wennen, het acclimatiseren is opzich prima. Maar direct terug zijn er alweer zoveel dingen die “moeten”. Waar ik nu juist hoopte vanaf te zijn. Maar nee dat blijft altijd maar doorgaan…

Desondanks toch heerlijk genoten. Ik ben bevrijd gewees van alle sleur van de Nederlandse maatschappij wat aan de andere kant ook niet te missen is. Ik heb veel geleerd en ben een stuk wijzer terug gekomen dan dat ik heen ging. Seekling is bij deze volledig goed, “See” Ik heb een hoop gezien, om daar maar mee te beginnen. De verschillen in Europa (relatief klein gebied) zijn enorm. “Cycling”, ook dat heb ik gedaan, genoeg kilometertjes 😀 Wat betreft het onderdeeltje “Seek” Dat is een langer verhaal, maar ook daarmee ben ik tevreden. Ik heb voor mezelf duidelijk hoe ik mijn ritme en leven verder wil voortzetten in Nederland. De maatschappij kom je niet onderuit, maar je kun het goed combineren met een ontspannen levensstijl en je gewoon niet altijd en overal druk over maken. Ook wil ik meer genieten van het moment, en niet direct alles volplannen van te voren. Laat alles maar op je pad komen, en je ziet wel hoe de dag ingericht word 😀

WorldPeace is possible!!

2 Comments

1. Hugues
    Posted 12 augustus 2012 at 10:52 | #

You look very Russian now !
    I am so happy you succeeded in your challenge !
    I just understood your last sentence (“WorldPeace is possible!!”), but that’s far enough !
    Hope to meet you again on a next trip !
    Hugues

2. Posted 13 september 2012 at 17:51 | #

Dear SSB!
    I tried to translate this article, but google translator gave me some interesting style of translate, so i understood not much ) But i understood that you told some about my car.. And that was not very good words ) Saka Saka boy…