© 2014 JTP Norder

Bay of Islands

Na de volgende ochtend zijn we, na een laatste kop koffie te hebben gedronken met Nicky en Greg, op de fiets gesprongen opweg naar Russel. Een geweldige tocht langs de rustige oostkust – perfecte dag om te fietsen en geweldige vergezichten over het platteland en langs de kust. Het aanvankelijke doel was om zo’n 60 km te rijden. Maar het ging eigenlijk verassent goed en Karen ging lekker.
NB: Karen had nog weinig fietservaring voordat ze aan dit avontuur begon. Echt geweldig stoer dat ze ervoor heeft gekozen om per fiets door NZ te trekken én ze doet het super! P1020619Foto: Elliot Bay (Bay of Islands)

Ik durfde het wel aan om in 1 dag van Tutukaka naar Russel te fieten, wat zou neerkomen op zo’n 100 km. Dus ik vroeg aan Karen hoe zij erover dacht. Het duurde niet lang of Karen zei: ” Well, lets go for it”  Jaa.. that’s te spirit! We kunnen immers altijd stoppen als de benen gaan staken.

Karen zag via Google Maps (waarmee je de afstand en het hoogteprofiel naar je eindbestemming kan zien) dat net voor aankomst in Russell een pittige klim op de route lag. Vlak voor we aan de klim begonnen ging het asfalt over in grind (metal roads zoals ze die hier noemen). Het waren grote stukken puin, dus niet ideaal om te fietsen met mijn dunne banden, maar met de mountainbike banden van Karen was de weg goed te doen. Dus ik besloot een omweg te nemen van 10 km over een verharde weg en Karen nam de short cut. We kwamen precies tegelijk aan op het punt waar de wegen samen kwamen. Perfecte timing!

Tegen de avond kwamen we aan in Russel en hadden we een record gezet wat betreft afgelegde afstand (117km) en hoogtemeters (2666m). Chapeau Karen!! en een schouderklopje voor mijzelf 😉

Karen kende via via de eigenaar van een boekenwinkel in Russel die ons mogelijk een slaapplek kon aanbieden. Maarja, op zondag is de boekenwinkel gesloten. Even om de hoek gevraagd en de eigenaar van het thai-restaurant kon ons aan het adres helpen. Het huis bleek minstens 30 km vanaf Russel te liggen en na al meer dan 100 km in benen te hebben, hadden we daar niet zo’n trek in, dus hebben we op de lokale camping de tent opgezet, een warme douch genomen en zijn we het dorp ingegaan om eten te scoren.
Russel is een pittoresk dorpje aan de kust van de Bay of Islands, wat grotendeels welvaart bij het toerisme. Desondanks sluiten de eettentjes vroeg. Zelfs de kok in de lokale kroeg was om 21:30 u al aan het aftaaien. De kroegbaas zei dat we een hotel aan de boulevard konden proberen. Aangekomen in het restaurant van het hotel, wat er heel gezellig uitzag, konden ze ons nog drie maaltijden maken. We bestelden fish and chips 2x, een vissoep en twee lokale biertjes. Heerlijk! en een mooie afsluiting vd dag.

De volgende morgen heerlijk ontbeten in de zon, blog bijgewerkt en vervolgens naar de haven gefietst om met de veerboot naar de overkant van het water te varen. P1000317

We besloten de eerste boot te skippen en te relaxen in de zon en van het uitzicht te genieten. Maar het was te verleidelijk om te blijven hangen dus ook de 2e, 3e en 4e … veerboot aan ons voorbij laten gaan.

Het kwam er op neer dat we de hele ochtend hadden gerelaxt.. geen haast.. just chillin..
P1000349Uiteindelijk de fietsen op de boot geladen en de overtocht gemaakt naar Paihia. Wederom een mooi dorpje aan de kust met uitgestrekte zandstranden..
Na 10 km fietsen vanaf Paihia kwamen we aan op een geweldige camping aan een rivier met uitzicht op een waterval. Tent opgezet, rijst en groentes gekookt en genoten van het uitzicht en de rust (we hadden de hele camping voor ons alleen :)!

P1000359 P1000364

Ik had er al lang naar uitgekeken om een avond door te brengen bij een kampvuur en wat was het toeval.. op het strand van de camping lag een stapel hout, klaar om in de hens gestoken te worden. Even aan de campingbaas gevraagd en die zei: “Go for it, feel free to make a bonfire ” Hij attendeerde ons er nog wel even op dat wanneer het vloed zou worden waardoor het strand kon onderlopen met water.
P1020637Tegen de avond arriveerde er een andere campinggast Andy, een 50-jarige avonturier die met zijn campervan al 5 weken onderweg was in Nieuw Zeeland. Hij sloot zich aan bij het kampvuur waar we tot middernacht hebben gezeten en interessante gesprekken hebben gehad. Andy vertelde dat hij na een echtscheiding had besloten om de reis te maken die hij altijd al had willen doen. Hij was timmerman en kon het zich veroorloven om 6 weken vrij te nemen van werk en erop uit te trekken. Heel gaaf!

PS: we hebben de voeten droog gehouden toen het vloed werd

De volgende ochtend zagen we de kampingbaas met een visnet in het water vissen. Het scheen dat hij whitebait (witvis) aan het vangen was, zo vertelde Andy mij later. Whitebaiting schijnt een lucratieve job te zijn. Een kilo whitebait levert zo’n 70 $ op (44 euro).