© 2013 JTP Norder

Oekraïne & Polen

Vrijdagmiddag 21 december.

Afscheid op NS station Assen

De wereld is nog steeds niet vergaan, wat aan de ene kant mooi meegenomen is, maar aan de andere kant misschien wel weer wat treurig. Want nu moet ik écht fietsen in die verschikkelijke kou daar in het oosten! De huidige temperaturen zijn daar -15, het laatste bericht was een sneeuwstorm van maar liefst 2meter die verschillende mensen heeft opgesloten in de landelijke gebieden. Wat moet ik hier nu mee?

’s avonds nog even naar een stel vrienden toe, een goede jaarwisseling wensen en vervolgens met de trein. Geslapen in Nijmegen bij een stel om de volgende dag vol frisse moed te vertrekken naar  Oekraïne. Chop chop! de pret kan niet op 🙂 gedeeltelijk gespannen op weg naar het vliegveld. Eenmaal aangekomen kan ik de tape niet vinden die toch wel degelijk nodig is om mijn bagage en fiets goed in te pakken…

Met wat hulp van de locale vliegveld werknemers de tape kunnen fiksen. De stress verhoogde de snelheid tot inpakken, uiteindelijk nergens voor nodig geweest, want het vliegtuig had een half uurtje vertraging. Net zoiets als de NS volgens mij =)

AangKerstekomen in Lviv, Oekraïne. De plaatselijke politie bekijkt me aandachtig, geeft aan dat ze mijn bijl “niet” gezien hebben. Net zoals mijn mes in de —hand bagage…. :O Dit was geluk… maar een blunder voor hen. De fiets netjes in elkaar gezet en klaar om te gaan.

Buiten is het -16,5 zie ik staan op de temperatuurmeter. het is 20 uur, ik zou zeggen, nog net geen korte broeken weer maar redelijk te doen! Op naar mijn slaap adresje, waar zoals ik begrepen heb een biertje klaar staat met wat te eten. Oekraïens gerecht uiteraard, gemaakt door de desbetreffende moeder ;).

Dobra utra! of te wel, goede morgen. Buiten nog steeds weinig veranderd. 40 cm sneeuw en een goede -10 graden op de schaal van Celsius. Na een kopje thee en een ongekent goed (vet) ontbijt wat ik met moeite binnen kon houden heb ik mezelf kunnen vermannen om te vertrekken.

De eerste dag red ik het tot net na de poolse grens. Een goed begin, ruim 90km. Bij de grens werd ik behandeld als een invalide ivm met mijn fiets. Eigenlijk best mooi, want ik hoefde geen 5uur in de kou te wachten… Nadat ik had verteld geen Vodka en sigaretten in mijn tassen te hebben maar kleren, eten, twee slaapzakken, twee matrassen en een tent werd ik door gelaten.

Laatste gebied voor de Poolse grens

De file aan de andere kant van de grens leverde een aantal verbazende gezichten op, maar met name veel zwaaiende handen en een aantal “molodjet” kreten. (Topper!). Met dit gegeven ook vol goede moed Polen in gereden. Deze avond zet ik mijn tentje op net na de grens. Nog even een goede pot rijst eten. Erg gezond, vol vitaminen en koolhydraten enzo. Vroeg naar bedje toe…

De thermoskan is erg goed (met de hartelijke dank aan moeders!) de volgende ochtend is het nog niet bevroren! ik heb wel redelijk goed geslapen eigenlijk, het was vannacht niet erg koud. Deze morgen was het volgens mij zelfs dooi!

IMG_0249 De tent opgevouwen, kopje lauw water gedronken en een heerlijk maaltje brinta met Voedzaamnoten en wat oplos koffie. Dat is waarmee ik mezelf deze morgen  heb verwent. Genoeg energie om er weer een dag tegen te gaan. Althans dat dacht ik. Na 3 uurtjes op de fiets te hebben gezeten had ik wel zin in een rust momentje. Maar dat kon niet al te best zo langs de weg, waarbij kwam dat ik inmiddels ook al mijn water op gedronken had. Daarnaast had ik er niet op gerekend dat werkelijk alles dicht was. Geen supermarkt was open (kerst of zoiets… ) restaurantjes/hotels en zelfs benzinepompen waren soms gesloten.
N
a verloop van tijd was er een man die eten naar zijn hond bracht. Dus ik zag mijn kans schoon, Hem moest ik hebben!
Goedemiddag meneer, hebt u een beetje water? hmmm…. jaja, goed euh.. geef je fles maar ff.
5min later, terug met een flesje warm water, heb je ook honger? Je kunt namelijk wel mee eten met mijn familie, we hebben wel genoeg, dat doen we altijd. Het is traditie hier in polen dat je altijd voor 1 persoon extra wat maakt, aangezien je nooit weet of er nog een verdwaalde nederlandse fietser aan komt.
Ik begreep dit natuurlijk wel, en ging met plezier op het aanbod in. Een ongekend goede kerstlunch met Karper, aardappelen, soepje, brood, een beetje salade en natuurlijk de nodige alcoholische drank. Na zo’n anderhalf uur had ik de buik vol en rond, de warmte van het huis en de mensen was opgenomen in mijn bloed zodat ik er met goede zin mijn weg kon vervolgen.

De volgende dag was het flink koud, het zou wel de 26ste december zijn vandaag. Mijn Honger voor 1 eurimusli repen zijn bevroren, de pan met brinta die ik vanochtend heb gemaakt is nog nét niet bevroren… Even stilstaan in ik gok -10 is niet het meest prettige na een andere koude nacht in mijn tentje waarbij ik niet volledig aan energie terugwinning heb gedaan. Ik besluit om bij een weg restaurantje wat te eten. De dame spreekt én Pools,daarnaast ook nog Pools en Pools! Net zoals alle andere polen…. Kom ik aan met mijn Nederlands, Duits, Engels, Russische en une petit peu au francias. Dit ging niet werken. In ieder geval heb ik duidelijk kunnen maken dat ik graag een broodje met kaas wou dan maar. én dat ik honger had. Dit probleem werd opgelost door slechts 1 euro 🙂

Vannacht heb ik in een hotel geslapen, want mijn energie was goed op. Morgen kom ik aan in Krakow, de mensen onderweg vertelden me dat dit een erg mooie stad zou moeten zijn. De poolse dorpen die ik tegen kwam onderweg waren alles behalve mooi om eerlijk te zijn. Dus ik heb niet hele grote verwachtingen van deze poolse stad. Tot ik er aan kwam! Wouw 🙂 ongelooflijk dit was zeker niet mis! Zo’n 30km voordat ik aankwam had ik nog even het idee, dat wanneer ik het niet mooi zou vinden ik zo zou eindigen:

Vogelverschrikker Vogelverschrikkers zijn dus nog een hot item, deze zie je nog met enige regelmaat. In Krakow kwam je dit niet tegen, maar had je meer zo’n uitzicht:

Kasteen in Krakow

Dit is natuurlijk best een prima uitzicht. In Krakow heb ik twee nachten geslapen, en heb ik hierna besloten het laatste deel met de bus naar Praag te doen. Mijn energie niveau was laag, Wat was eigenlijk nog de noodzaak van het fietsen, je moet ook genieten immers. Het volgende verslag gaat nog even kort over de andere avonturen van de laatste paar dagen.