De Nieuwe fiets

Allereerst had ik een Cube Fiets. Deze heb ik een aantal jaren terug gekocht en is mijn trouwe aluminium ros geweest op reisjes naar Duitsland, Frankrijk, Tsjegië en dus de reis naar Scandinavië, Rusland en Oekraïne.

Hierna (dikke 13.000km) was deze fiets toch redelijk aan vervanging toe. Mogelijkheid was James Brownnieuwe wielen kopen, nogmaals de ketting, tandwielen en andere dingen vervangen. Of misschien iets nieuws.

Hierbij presenteer ik u, een testfietsje van KOGA! Een prachtige WT 29’er die een kort rondje door het oostblok met mij gaat maken. James Brown en Fred zijn inmiddels al overgezet, zodat ik een beetje het gevoel van de “oude trouwe” Cube terug kan halen.

Het gevoel van een andere fiets voelt haast een beetje schuldig. Het klinkt misschien wat gek, maar ik was echt een New Bikebeetje rouwig en ik voelde me in het eerste begin een lul tegenover mijn oude fietsje. Ik had immers zonder overleg een nieuwe reis geboekt, maar dan op een nieuwe fiets! Hoe kon ik dat nu doen… In ieder geval heb ik het wel gedaan. Het eerste deel op deze fiets was geweldig. Zoals te zien heb ik er spijkerbanden op gemonteerd. Deze banden waren een uitkomst in Oekraïne, hier lag op de straten ruim 5cm ijs (plat gereden sneeuw). Dus de eerste 100km was dit perfect. Na die tijd had ik beter van banden kunnen wisselen aangezien ze in Polen wen de straten schoonmaken en hierbij goede wegen terug komen.

Koga WT 29'er

Maar goed, terug naar deze fiets.

De verschillen wat ik vond van deze fiet boven de Cube, Deze KOGA voelde behoorlijk anders aan. De Cube heeft meer zwabber dan deze KOGA. Een beetje een zwabber in je frame is comfortabel, maar bij de Cube kon ik bijna niet staand een berg op trappen. Terwijl dat bij deze fiets echt zonder zwabber problemen te doen was.

De brede banden zorgen voor een verbeterd comfort (origineel ook 29’er banden, dus deze spike banden zijn originele grootte). En vering is wat mij betreft inderdaad overbodig. Doordat er geen vering nodig is, gaat er meer energie naar het daadwerkelijke rijden van de fiets in plaats van de warmteontwikkeling in de vering.

Doordat ook de wielen 40 spaaks zijn (normaal 32-36 spaken) is er een perfecte stijfheid te realiseren.

GebruiktZoals hiernaast te zien is ben ik niet de meest voorzichtige gebruiker. De fiets heeft het zwaar te verduren gehad. Een treinreis, vliegreis, busreis en fietsreis heeft deze jongen goed doorstaan. Uiteraard is te zien dat de ketting wat roestig is, maar dat is bij elke fiets binnen een dag het geval. Het schakelsysteem bleef uitermate goed werken! Complimenten. De remkabels hebben een speciaal rubber hoesje zodat de lak niet beschadigd bij het balhoofd. Dit is netjes! Daarnaast heeft deze fiets nog een speciaal stukje techniek in het stuur, wat ik nog nooit gezien heb bij een andere fiets.

Namelijk dat het stuur niet volledig rond kan draaien, dit is erg prettig wanneer je stil staat of als je de fiets moet tillen. Gewoon goed 🙂

Al met al ben ik tevreden over de fiets, Verlichting is erg goed, soepele versnellingen, stijfheid en comfort van het frame is perfect. Het dunne zadel in combinatie met een langere zadelpen geeft toch het nodige comfort en daarbij dusde mogelijkheid om later nog eens een gezin te beginnen.In tegenstelling tot andere zadels. Het prijskaartje dat eraan hangt is erg netjes voor deze complete fiets.

Ik ben wel van mening dat deze fiets nogmaals getest moet worden, niet omdat de fiets niet goed zou zijn. Maar omdat het tour fietsen zelf gewoon zo mooi is 🙂

IMG_0299