© 2014 JTP Norder

Week 1!!!!

Na een voorspoedige vliegreis ben ik zaterdag om 7:00u (Nieuw Zeelandse tijd) geland op Auckland Airport. In tegenstelling tot 30 graden op mijn tussenstop in Guangzhou was het in Auckland een stuk frisser bij aankomst (12 graden). Mijn tent werd onderschept door de douane voor nader onderzoek (alle gebruikte kampeerspullen worden gecheckt  om te voorkomen dat virussen worden meegenomen naar het eiland). Alles bleek in orde en ik kreeg een visum om 3 maanden rond te reizen in Nieuw Zeeland, hurray!
Na een simkaart te hebben gekocht en een kop koffie te hebben gedronken (die kon ik wel gebruiken na de lange vlucht) ben ik naar de bikeshop gelopen, op 2,5 km vanaf vliegveld.

Bij de bikeshop stond mijn grote vriend, de surley long haul trucker, al op mij te wachten. Voor de fietsliefhebbers:

De fiets heeft een stalen frame, 26 inch wielen (37mm banden) en is afgemonteerd met Shimano Sora voor- en Shimano Xt achterderailleur en Avid schijfremmen. Casette 11-32 en crankset 26/36/48. Daar kom ik de nieuw Zeelandse Alpen wel mee door.

Op de bagegedragers heb ik een 4 delige tassenset van Ortlieb gemonteerd en een stuurtas. Totaal heb ik ongeveer 28 kilo bagage bij me.
In de bikeshop ontmoete ik Karin (USA) en Simon (NZ). Karin kwam haar fiets ophalen waarmee ze twee maanden gaat rondtouren over het Noorder- en Zuidereiland. Simon was haar host die ze via Warm Showers (een soort couchsurf community for fietsers) had ontmoet en haar een slaapplek had aangeboden in Auckland. Toen Simon van mijn plannen hoorde nodige hij mij uit ook bij hem te overnachten in zijn huis aan de Oostkust van Auckland.
P1000056Simon kon ons veiloos door de stad loodsen terwijl hij onderweg de mooie spots in de stad liet zien en het e.e.a. vertelde over de omgeving. (Bovenstaande foto is genomen vanaf de haven met uitzicht op de stad en de sky tower).

Toen we ‘ s avonds aankwamen hadden Simon en Mihelle een heerlijk diner klaargemaakt. Gegrild lamsvlees, salade met Kumara en mud pie als dessert.

P1020499De volgende dag heeft Simon,  Karen en mij gedropt bij het strand en heeft zijn vrouw Michelle ons meegenomen voor een prachtige wandeling over het strand.  We troffen Simon en de kids later in het Maritime Park, een verdedigingswerk uit de oorlog.

P1000090Op de foto de kinderen van Simon en Michelle; David en Emma met op de achtergrond Ringitoto Island.

S middags we het centrem bekeken en s avonds hadden Simon and Michelle weer een geweldig diner klaargemaakt. Green mossels with tomato salsa and parmazan cheese and fish and chips. Lovely!

P1000101Foto: De hosts links naar rechts. Emma, Simon, David & Michelle

Het was de beste aankomst in Auckland die ik had kunnen wensen! De volgende hebben we afscheid genomen van deze geweldige mensen en zijn we de fietstocht over het noordereiland begonnen.

<iframe height=’405′ width=’590′ frameborder=’0′ allowtransparency=’true’ scrolling=’no’ src=’http://www.strava.com/activities/204185045/embed/0eb19b7597e0566311d8aa24c24511ec07e8a7e2′></iframe>

Na 3 uur rijden hadden we de metropool achter ons gelaten en fietsten we door de heuvels richting Warkworth. Het was een regenachtige dag, maar gelukkig hadden we tailwind (wind in de rug).

P1020518Foto: Links my bike buddy

Aan het eind vd middag kwamen we aan in Warkworth. In het centrum bood een local ons een slaapplek voor de nacht aan. Awesome!
De mensen zijn zo vriendelijk en ontvankelijk hier. Op onze tocht zijn we al meerdere malen kiwi’s (zo worden de locals genoemd) tegengekomen die ons een slaapplek aanboden of die via via wel iemand wisten waar we de nacht konden doorbrengen. Geweldig hoe aardig en easy going de mensen hier zijn.  We hebben dit gedoopt tot Kiwi-friendliness 🙂

P1020528Phill and Helen zijn een gepensioneerd stel die een prachtig huis hebben in de heuvels net buiten het dorp. Vanuit het huis heb je een geweldig uitzicht op de omgeving en de mangroves in het dal.
We hebben de tent opgezet in de tuin en ’s avonds hebben we nog lang nagepraat met Phil en Helen. Back in the old days hadden zij ook tourtochten gemaakt op de fiets en konden ons hierover mooie verhalen vertellen. Phil vertelde over zijn tuinierproject waar hij mee was begonnen. Hij verbouwd verschillende seizoensgewassen en heeft twee bijenkasten. Elke kast geeft jaarlijks meer dan 25 kilo honing. Van de honing maken ze o.a. honingwijn, meat genaamd (weet niet of ik dit goed schrijf). Ik heb het geproefd en het is erg lekker en zoet.

P1020530Foto: Rechts Phill en Helen

Nadat we Phill en Helen hadden bedankt voor het geweldige verblijf zijn we de volgende ochtend onze tocht vervolgd. We kregen nog gauw een beker honing mee voor onderweg 🙂

Het was een een prachtige route naar Mangawhai. We kwamen langs fruitplantages, waar de bomen vol hingen met sinaasappels, advocado’s en citroenen en langs prachtige stranden.
In Mangawhai hebben we overnacht op een camping in het dorp.

In Whangarei (spreek uit fangarei) vonden we via warm showers een fietswinkel waar waarschijnlijk een mogelijkheid was om te overnachten. De fietswinkel bleek een soort winkeltje die oude fietsonderdelen verzamelde en daar weer nieuwe fietsen van maakte. Er was op dat moment ook een co-op gaande. Een soort van community waar mensen huisgemaakte dingen uitwisselen/ruilen.  Daar kwamen we James en Lidia tegen die ons een slaapplek aanboden. Heel relaxte en primitieve mensen. James gaf ons zijn adres en vertelde waar we de sleutel konden vinden. We konden alvast een warme douche nemen en hij en zijn vrouw zouden later thuis komen. Awesome niet?! Het was een fascinerend huis en erg primitief. James en Lidia houden er een duuzame levenstijl op na. Ze verbouwen voor een deel zelf voedsel in de tuin en composteren hun eigen feces in een composting toilet (ze onderstaande foto)

Ehm… moet ik daarin ……. Ja dat moet. Haha! We moest er hard om lachen. Je doet je grote boodschap, gooit een hoopje wood chips bij en dan snel die deksel dicht. Ik zou er zelf niet snel mee beginnen maar ik heb respect voor de way of live van deze mensen.

Er stond een grote berg afwas in de keuken. Voordat ze thuis kwamen hebben dit snel afgewassen en dat konden ze erg waarderen.

De volgende dag wederom een prachtige fietstocht. In de ochtend hebben we de Whangarai falls bezocht.

Mijn credits zijn nu op.. dus ik post snel dit verslag.

Wordt vervolgd!
Groetjes Ewoud

8 Comments

1. 3xJ uut Paaiz
    Posted 12 oktober 2014 at 08:54 | #

Dag Ewoud, hartstikke leuk om te lezen, gaaf hoor! Ga zo door en geniet.

• Posted 31 oktober 2014 at 04:25 | #

Hey 3xJ! Leuk om te horen.
      Hoorde dat jullie een mooi familieweekend hebben gehad. Heb leuke foto’s voorbij zien komen. Groetjes daar! High five aan joep

2. Kees
    Posted 12 oktober 2014 at 14:08 | #

Ga zo door Ewoud, met je bultenbroezer!

• Posted 31 oktober 2014 at 04:26 | #

Goed broezn hier man! Poh poh poh!

3. albert sloetjes
    Posted 14 oktober 2014 at 20:47 | #

Hai Ewoud,

Ik geniet van je belevenissen. Erg leuk/boeiend hoe je er verslag van doet.

Ik zie uit naar je volgende verslag.

Goodluck,

Albert

• Posted 31 oktober 2014 at 12:30 | #

Bedankt voor je reactie. Leuk om te horen.
      Ik probeer m up to date te houden.

Hoe was het in Berlijn?

Groetjes,
      Ewoud

4. Jenny de Jong Posthu
    Posted 28 oktober 2014 at 19:47 | #

Hoi Ewoud,
    We wensen je veel plezier op deze bijzondere trip!
    Leuk dat de mensen je daar zo hartelijk ontvangen.
    In herfstachtige omgeving denken we aan jou in de lente…..
    Trap stevig door en post weer eens iets met leuke foto’s erbij.

Groetjes,
    Jan Foppo en Jenny.

• Posted 31 oktober 2014 at 12:29 | #

Hoi j&j,
      Bedankt voor het leuke berichtje.
      Hopelijk een mooie herfst. Al veel kastanjes voor het huis?
      Martijn stuurde me al mooie foto’s van paddelstoelen.